donderdag 11 november 2021

Crealies, Gelaagde platte Kerstkaart

 

Vandaag is Heidi onze Guest Designer.
Zij maakte een prachtige kerstkaart.



Hoi allemaal, vandaag mag ik als gastontwerper op het Crealies blog deze kaart met jullie delen. Toen dit superleuke stencil in oktober uit kwam moest ik hem gewoon hebben en vandaag laat ik jullie in dit project zien hoe je zo’n stencil onder andere kunt gebruiken. Ik heb mij laten inspireren door het fantastische werk van Marianne Reijgersberg en vervolgens heb ik mijn eigen draai daaraan gegeven.

Stap 1:
 Ik ben mijn project begonnen met het snijden van mijn mal/template van dikker scrappapier. Hiervoor heb ik de Crealies Crea-Nest-Lies XXL no. 22 set gebruikt. Ik heb de maat gebruikt die twee maten kleiner is dan mijn basis kaart. 
Uit het bovenste deel van dit vierkante paneel heb ik een cirkel gesneden met 1 van de snijmallen in de Crea-Nest-Lies XXL no. 7 set (ik heb de zesde grootste mal gebruikt, geteld vanaf de buitenzijde naar binnen toe). Nu is mijn mal/template klaar!
 

Vervolgens heb ik nogmaals een vierkant paneel gesneden. Even groot als de vorige, maar deze keer van Clairefontaine Paint On Multi-Techniques a Grain paper (omdat dit papier alle mediums die ik vandaag ga gebruiken goed aan kan). Beide vierkanten heb ik tijdelijk aan elkaar bevestigd met verwijderbaar plakband. 
Met een lichte kleur inkt (“Frosty Jade”) heb ik daarna over de opening de inkt aangebracht met een stencil brush.   

Stap 2:
Ik vind het altijd prettig om van tevoren over mijn lay out na te denken en daarom heb ik vervolgens eerst de bloemen gestempeld (en ook geheat embossed met transparant embossing poeder: daardoor blijven de lijnen scherp en zwart, maakt niet uit hoeveel water ik later toevoeg). Ik heb op hetzelfde soort Paint On papier gestempeld als ik hiervoor heb gebruikt.

Rondom de bloemen heb ik gekleurd met de Spectrum Noir Aqua Marker in “Sage” omdat deze heel dicht ligt bij de kleur die ik voor de cirkel heb gebruikt. Ik heb een water brush gebruikt om de kleur lichter te maken. Vervolgens heb ik de bloemen uitgeknipt met een klein smal randje. Als je dit niet mooi vind dat kun je het kleuren rondom overslaan en de bijbehorende stans gebruiken om de bloemen precies op het randje uit te snijden, supermakkelijk. Hoe dit moet kun je hier zien: http://crealies.blogspot.com/2021/09/crealies-creatie-met-nieuwe.html .
Voor de bloemen heb ik de stempels gebruikt uit de
Crealies A Perfect Match Flowers A no. 2  stempelset.



Nu ik weet waar mijn bloemen zullen komen (ze zijn nog niet vastgeplakt) kan ik mijn tekst op de kaart stempelen en hiervoor heb ik de Crealies Tekst & Zo stempel Merry Christmas (outline) no. 01A en zwarte (watervaste) inkt gebruikt.

Stap 3:
Nu kan ik eindelijk het supermooie nieuwe Crealies stencil “Amber (full design)” gebruiken. Ik heb het stencil op het vierkante paneel geplaatst en om het stencil stil te houden terwijl ik er mee werk heb ik een magnetische mat gebruikt. Nu ga ik met mijn donkergroene inkt over delen van het stencil met een stencil brush, waarbij ik focus op de linkerkant. Vervolgens neem ik mijn Pigment inkt in de kleur “Bordeaux” en ik breng een beetje van deze inkt aan aan de rechterkant en ik heb geprobeerd zo goed mogelijk binnen de cirkel te blijven. Voor het aanbrengen heb ik ook deze keer weer een stencil brush gebruikt (ik heb er 1 per kleurfamilie).  


Stap 4:
Tijd om het project naar het volgende niveau te brengen: meer details aanbrengen.
Eerst ga ik met aquarelpotloden het gestencilde ontwerp en mijn tekst wat meer benadrukken: hiervoor heb ik AquaBlend potloden gebruikt in de kleuren “Jungle Green” en “Cherrywood” in combinatie met een water brush. 

Stap 5:
Daarna heb ik op de achtergrond gestempeld met de Crealies stempel “Old Handwriting” (Bits & Pieces no. 133) met zwarte inkt.
Ik heb niet de hele stempel gebruikt, hier een daar een beetje.


Stap 6:
Nu ben ik zover dat ik de bloemen kan gaan inkleuren zodat ze bij de rest van mijn project passen: hiervoor heb ik wederom mijn aqua markers gebruikt en nu gebruik ik de kleuren: Amber, Marigold, Burgundy en Flame Red voor de bloemen zelf en Evergreen en Alpine Green voor de bladeren. Ik heb de water brush gebruikt om de kleuren te mengen en lichter te maken. Na het kleuren heb ik een witte gelpen gebruikt om wat details aan te brengen (wacht hier mee tot het papier helemaal droog is).

Stap 7:
Nu kan ik mijn kaart in elkaar zetten: ik heb hiervoor een iets groter vierkant paneel gesneden van dieprood papier en met behulp van de Crealies Crea-Nest-Lies XXL no. 8 stansset. Ik heb beide vierkante panelen aan elkaar bevestigd met vloeibare lijm. Deze combinatie heb ik op mijn witte linnen basiskaart bevestigd met 1 millimeter dik foam tape. En om de kaart helemaal af te maken hoef ik nu alleen nog de gekleurde en geknipte bloemen op te plakken met vloeibare lijm.

Detail foto:

En dat was het voor vandaag! 

Groetjes 
Heidi Jakobs

Crealies Stansen/Dies: 

Crealies Stempels/Stamps:

Crealies Mixed Media:
Stencilzz & Maskzz no. 305

       

Heidi, bedankt voor het laten zien van je mooie kaart.
Deze is binnenkort ook te zien op Heidi's site.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You might also like:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...